vrijdag 7 juli 2017

Bemels Beste Boeren Bergloop

Warming-up

Zondag 2 juli. Ideaal loopweer, denk ik, als ik samen met Guy Maas Bemelen binnenpeddel. Het is ouderwets gezellig in 'Mooi Bemelen'. Je kunt hier letterlijk lopen voor een appel en een ei (helaas vergeet ik deze op te halen na de finish).

Uiteraard zijn er veel bekenden, onder wie mede Zoondagsluipers Guido Penders (voor hem een thuiswedstrijd), Martijn Tennekes, Micha Juffermans en Rob Brugman. Rob is helaas niet fit en zorgt vandaag voor de support, de foto's en video's. De rest maakt zich klaar voor een sterke prestatie. Mijn raceplan is eenvoudig: finishen binnen het uur!

Effe bijkletsen met Jorim Scheele bij de start. Voor me twee snelle mannen uit Eindhoven:
Casper van den Putten en Martin Mom.
(Foto: Rob Brugman)

Start

Na het knallen van het kanon (de derde lucifer was raak...) schiet Casper van den Putten er meteen vandoor. Jorim Scheele en Jos Timans zetten de achtervolging in. In de eerste kilometer mag ik eerst Bemels Snelste (Guido Penders) voorbij. Na de eerste kilometer vormt er zich een mooi groepje met Martin Mom, Erik Houben, Roger Heiligers, Luc van Es, Floris Goesinnen en ondergetekende. Na vier kilometer versnelt Martin en probeert Luc te volgen. Floris en ik blijven als duo over, het groepje was blijkbaar al flink uitgedund. De eerste vijf (stijgende) kilometers gaan in 18.26.

Martin Mom versnelt na 4k.

Dwars door de koeienstal


BBBB is ook een 'boerenloop' en de passage dwars door een koeienstal illustreert dit. Het levert fraaie plaatjes op en geeft een aparte aromatische ervaring. Het hoort erbij en vandaag voelt alles goed. 

Dwars door de koeienstal...

Het lukt om de kilometers na de koeienstal te versnellen en ik passeer het 10k-punt na 36.48 (voor op schema; drie vingers omlaag!!). Maar ik reken me nog niet rijk en ook Floris weet het, de beruchte beklimming van de Bemelerberg (onverhard) wacht op ons. Het is ook een verrassing wat we bovenaan te berg qua parcours zullen aantreffen. Het heeft namelijk de afgelopen dag en nacht flink geregend en dan kan het nat, glad en 'pratsjig' zijn. Tot nu toe ben ik blij met mijn schoenkeuze (Racers i.p.v. trail oftewel SuperSofts i.p.v. regenbanden).

De klim

Tijdens de beklimming van de Bemelerberg komen zowaar Luc (?!) en Jorim (?!?!) weer in beeld. Mannen die ik normaal gesproken absoluut niet kan volgen. Dat geeft vertrouwen en sterkt de wil om er nog eens flink voor te gaan.




Finish

Het is bovenop gelukkig goed begaanbaar en ik probeer Luc en Jorim in het vizier te houden. Dat lukt vrij aardig en ik weet naar Floris een klein gaatje te slaan. In de afdaling richting Bemelen passeer ik Jorim. Die moedigt me nog eens aan, maar Luc kan ik niet meer achterhalen. Ik finish als 5e (!) in een tijd van 56.44 (!!). Dat is ver boven verwachting, ik weet mijn persoonlijk parcoursrecord met maar liefst 4 minuten te verbreken (was 1.00.52).





Ook de nazit in Bemelen is gezellig. Remko Rinia heeft bij de 7,5k zijn goede vorm onderstreept (wat heet!) met een parcoursrecord (3.19/km gemiddeld). Guy is, met ook een prachtige tijd, tweede geworden en Didier Frambach derde.

Bij de 15k wint Casper van den Putten met overmacht, voor Martin Mom, die knap naar de tweede plek is gelopen. Jos Timans maakt het podium compleet.

Guido Penders prolongeert zijn titel als Bemels Snelste: gefeliciteerd!

Bemelen, het was een goeie ;-)
Tot volgend jaar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten